woensdag 3 oktober 2012

Wijze lessen

Zo je leert echt veel als je een eigen bedrijf aan het opzetten bent.
Het is niet in 1, 2, 3 klaar. Vooral als je alles zelf wilt doen (om de kosten te besparen), moet je aan heel veel dingen denken. Ik heb nu zeker 4 wijze lessen geleerd voor in de toekomst.

1) Zo weet ik nu dat je een goede planning moet maken. Eerst een tijdsindeling maken, wanneer moet wat af zijn (heb ik ook verschillende keren gemaakt). Ook hebben sommige zaken meer tijd nodig, dan wat je in 1ste instantie dacht. Er kan wel eens iets mis gaan. Dus je moet ook wel speling in tijd inplannen (dat heb ik niet gedaan).
2) Luister naar je onderbuikgevoel. Ik wist dat er iets niet helemaal klopte aan mijn logo, mijn aandacht ging steeds uit naar het woord exclusieve, er zat een fout in, maar wat...Ik zat in tijdsnood, ik wilde mijn visitekaartjes afhebben voor de markt. En omdat ik al zolang hiermee aan het vechten was, negeerde ik mijn gevoel. Niet zo slim geweest.
3) Belangrijke teksten altijd door andere mensen laten lezen en erbij zeggen of ze een fout zien. Nu hadden verschillende mensen wel gekeken, maar hebben alleen gekeken naar het algemene plaatje, hoe ziet het eruit. Ze hebben niet gekeken naar of er fouten in zaten.
4) Alles up to date maken en houden. Vooral als je veel visitekaartjes aan het uitdelen bent, moet je ervoor zorgen dat bijv. je webshop aangevuld is en up to date is. Ik wilde voor 30 sept. dit nog niet doen, omdat ik mijn producten als verrassing wilde bewaren, zodat niet iedereen al van tevoren had gezien wat ik op de markt zou laten zien. Alleen dan moet ik daarna wel meteen de webshop inrichten. Had ik nu niet gedaan, omdat ik zo moe was van het harde werk van afgelopen maanden.

en een extra lesje:
5) Nu weet ik ook wat ik extra nodig heb voor de volgende markt, zoals touw, schaar, bordjes hoe de producten heten, etc.

Nu dit ook nog allemaal onthouden en in de praktijk brengen en dan komt het helemaal goed. Waarschijnlijk zal ik nog meer fouten maken, maar daar kunnen we weer van leren. Vallen en opstaan en weer doorgaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...